Serigrafi (silketryk), er en fremstillingsmetode til produktion af billeder og diverse grafiske udtryk på papir, stof eller andet materiale ved at presse blæk gennem en ramme af silkedug indeholdende det ønskede motiv, hvor resten af rammen er dækket af. Teknikken bruges både til fremstilling af standard billedtryk samt ved kommercielle applikationer, som f.eks. Trykning af firmalogoer på kaffekrus, t-shirts mm.

Serigrafi har både privat som kommercielle brugssituationer og hvor grænsen går, varierer efter kvalitet, mængde og kompleksitet. Det er i dag og har været længe, muligt at købe ”gør-det-selv” serigrafiske pakker, hvor den enkelte kan fremstille deres eget personlige udtryk. Disse hjemmepakker har dog en naturlig begrænsning i kvalitet og mængde.

Det er af netop problemstilling kreative virksomheder, som f.eks. Industriprint har specialiseret sig i at løse. Virksomheden anvender serigrafi til produktion af alverdens artikler til erhverv og industri, herunder selvstændige virksomheder, der har et ønske om øget brand-genkendelighed.

Serigrafi er for mange ikke blot en produktionsmetode, men også et markedsføringsværktøj med slagkraft – for små som store virksomheder.

Kvalitet og mængde er som før nævnt den primære årsag til, at denne ældgamle teknik kan transformeres til en produktionsløsning for virksomheder. Ved hjælp af avanceret måleudstyr kan serigrafi-specialister sikre, at der trykkes med korrekt farve, uanset om det er Pantone, RAL, NCS eller en tilpasset farveprøve sendt fra kunden. Derudover kan de nemt og enkelt producere en stor antal af artikler, i ensartet kvalitet.

Udnyttelse af print for selvstændige

Der er mange geniale måder at markedsføre din virksomhed gennem tryk og print, hvis blot du omfavner digital interaktion i stedet for at skygge dig væk fra den. Nedenfor ser du nogle simple men meget effektive metoder du, som virksomhedsejer kan gøre brug af i din markedsføring:

  • Præsentation/ og salgs-mapper, der supplerer en eventuel PowerPoint præsentation eller online portefølje hjemmeside. Hvis du også lige sørger for at placere dit visitkort strategisk ind i salgs-mappen, er du allerede et skridt nærmere en potentiel ny kunde.
  • Visitkort, der omfavner QR-koder eller andre forstørrede virkelighedselementer i deres design, er et fantastisk medie. Det er et hurtigt præsentationsmedie, som du nemt kan give til enhver potentiel lead. De koster ingenting at købe ind og få produceret og det er nok den nemmeste måde, du kan iscenesætte din virksomhed som en seriøs medspiller.

Pointen er, at du bestemt ikke skal være bange for at være lidt kreativ. Der vil naturligvis være adskillende parametre for, hvor meget kreativitet der er hensigtsmæssigt – alt efter branche.